جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

صدای غیرعادی یخچال

یکی از نشانه های بروز خرابی در لوازم خانگی، من جمله یخچال، شنیده شدن صدای غیرعادی و نابهنجار از آنهاست. توصیه می‌شود در صورت شنیدن صدای غیرعادی از یخچال، هر چه سریع‌تر جهت عیب‌یابی و تعمیر یخچال اقدام شود. به طور کلی چنین صداهایی بیشتر از اجزاء متحرک یا حتی از قسمت‌های الکترونیکی ایجاد می‌شود.

در یخچال های خانگی، شنیدن صدای غیرعادی، عمدتاً به دلیل بورز خرابی در کمپروسور و چند موتور فن است. در هر حال توصیه می‌شود صدای غیرعادی یخچال در همان روزهای نخست جدی گرفته شود و اقدامات مورد نیاز جهت تعمیر و رفع آن صورت پذیرد.

صدای غیرعادی یخچال

علت صدای غیرعادی یخچال ال جی

  1. خرابی موتو فن کندانسور
  2. خرابی موتور فن اپراتور
  3. خرابی و شکستگی پره های فن اپراتور
  4. خرابی پایه نگهدارنده موتور

این موارد مهترین دلایلی هستند که منجر به صدا دادن یخچال ال جی می شود. در ادامه درمورد هریک به طور کامل توضیح داده ایم.

خرابی موتور فن کنداسور:

یخچال‌هایی که در فرآیند سرمایش برفک تولید نمی‌کنند، در قسمت کویل‌های کنداسور دارای یک فن هستند. در یخچال های قدیمی کنداسور به صورت شبکه‌ای از لوله‌ها سایه رنگ پشت دستگاه می‌باشد. فن کندانسور نزدیکی کمپرسور در زیر یخچال قرار دارد. هوا توسط فن کندانسور بین کویل‌های کندانسور به چرخش در‌می‌آید تا گرما به شکل موثرتری گرفته شود و آب حاصل از سیسم دیفراست که در سینی جمع شده بخار شود. این فن، یعنی فن کندانسور که در نزدیکی کمپرسور قرار دارد گاه سبب ایجاد صدای غیرعادی یخچال می‌گردد. موتور فن کندانسور همزمان با موتور اواپراتور و کمپروسور کار می‌کند. در این حالت، دمای یخچال به اندازه نرمال سرد نخواهد بود و به صورت منظمی خاموش و روشن خواهد شد.

  • تعمیر: برای تعمیر این مورد از صدای غیرعادی یخچال ابتدا فن یخچال را بررسی نمایید. برای این کار برق یخچال را قطع کرده و پنل پشتی را خارج نمایید. با خارج کردن این پنل، کمپروسور و کندانسور در دسترس خواهند بود. از عدم وجود مانع در میان پره‌های فن مطمئن شوید.
  • فضایی که فن در آن قرار گرفته باید به گونه ای باشد که هوا بتواند راحت در آن جریان داشته باشد. در صورت نیم‌سوز شدن یا خرابی موتور، این بخش از دستگاه می‌بایست تعویض گردد. در حین عیب‌یابی لاستیک‌های نگهدارنده را هم بررسی کنید تا از پوسیده نبودن آنها مطمئن شوید.

خرابی موتور فن اواپراتور:

مورد دیگری که صدای غیرعادی یخچال را سبب می‌گردد، خرابی موتور فن اوپراتور است. همانگونه که می‌دانید فن اواپراتور در داخل فریزر قرار دارد و مسئول کشیدن هوا از کویل‌های اواپراتور -وقتی که کمپروسور کار می‌کند- است. در صورت خرابی موتور فن اوپراتور، صدای غیرعادی یخچال، از سمت فریزر شنیده می‌شود ضمن آنکه یخچال سرد نمی‌شود و مدت زمان یخ بستن آب هم طولانی می‌شود. برای بررسی موتور فن اواپراتور، برق یخچال را قطع کرده و فریزر را کاملاً خالی کنید تا بتوانید کاور فن اواپراتور را در آورید. اگر در این قسمت یخ مشاهده می‌کنید که عامل تولید صدای نویز است، سیستم دیفراست مشکل دارد.

  • تعمیر: برای تعمیر این مورد از صدای غیرعادی یخچال، یخچال فریزر را برای چند ساعت در حالت خاموش رها کنید تا یخ‌های اواپراتور آن آب شوند. پس از آب شدن، دوباره یخچال را روشن کنید و اجازه بدهید به اندازه کافی سرد شود. مجدداً اواپراتور را بررسی کنید و ببینید که آیا صدای غیرعادی یخچال مجدداً شنیده می شود یا خیر. یخ زدن مجدد بدین معناست که سیستم دیفراست خراب شده و نیازمند تعمیر است.

خدمات تخصصی نمایندگی ال جی: تعمیر فن یخچال

خرابی و شکستگی پره‌های فن اوپراتور:

یکی دیگر مشکلاتی که سبب صدای غیرعادی یخچال می‌گردد خرابی و شکستگی پره‌های فن اواپراتور و نچرخیدن آزادانه‌ی شفت موتور است.

  • تعمیر: در صورت وجود این مشکل می‌بایست کل موتور فن و پره‌ها باید تعویض شوند. جهت عیب یابی برق یخچال را وصل کنید و نحوه‌ی کارکرد موتور فن و پره‌ها را ببنید. توصیه می‌شود این کار توسط کارشناسان تعمیر یخچال انجام شود.

خرابی پایه‌ی نگهدارنده موتور فن اواپراتور:

پایه‌های نگهدارنده موتور فن اواپراتور یخچال، برای جدا کردن موتور فن از براکت‌های پایه‌های نصب به منظور کاهش نویز لرزش استفاده می‌شود. یکی از علل صدای غیرعادی یخچال می‌تواند پوسیدگی و پارگی همین پایه‌ها باشد. پوسیدگی این پایه ها سبب لرزش زیاد و تولید صدا می‌شود.

  • تعمیر: پوسیدگی پایه‌ی نگهدارنده موتور فن اواپراتور‌ را بررسی نمایید و در صورت خرابی آنها را تعویض کنید.

رفع مشکل صدا دادن یخچال ال جی

برای رفع این مشکل باید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

  1. بررسی آلارم های یخچال
  2. تراز کردن یخچال
  3. تعمیر فن یخچال ال جی
  4. تعمیر کمپرسور یخچال

بررسی آلارم های یخچال

در صورت شنیدن صدای غیرعادی یخچال، بد نیست سراغ آلارم ها و اعلان های آن بروید. یخچال های جدید به گونه ای طراحی شده اند که در صورت افزایش غیر عادی دمای محیط داخلی، باز ماندن درب و یا جا نگرفتن درست کشوها و محفظه ها، آلارم صادر می کنند. گاهی صدای بوق مانندی از یخچال می شنوید که ادامه دار است.

در این صورت، بلافاصله درب را چک کرده و مطمئن شوید که کاملا بسته است. اگر همچنان صدا ادامه داشت، محفظه های داخلی را نگاه کنید و ترجیحا یک بار آنها را بیرون آورده و مجددا جا بزنید. در بسیاری از موارد بعد از برطرف کردن منشأ و دلیلی آلارم، صداهای غیر عادی هم از بین می روند.

این مقاله را از دست ندهید: دلیل داغ شدن بدنه یخچال چیست؟

تراز کردن یخچال

گاهی برای از بین بردن صدای غیرعادی یخچال، کافی است یخچال را تراز کنید. اگر محلی که یخچال در آن قرار می گیرد صاف نباشد، قطعاتی مثل موتور به مرور زمان از حالت تراز خارج می شوند. در این حالت، صداهایی از یخچال به گوش می رسد که بعضا ممکن است آزار دهنده هم باشند. برای این که از تراز بودن یخچال مطمئن شوید، درب آن را باز کرده و رها کنید. اگر درب در جای خود ثابت مانده و به سمت چپ یا راست حرکت نکرد، یعنی دستگاه کاملا تراز است و باید منشأ صدا را در جای دیگری جستجو کرد. در غیر این صورت، باید به فکر تراز کردن یخچال و نصب درست آن باشید.

تعمیر فن یخچال برای رفع صداهای غیر عادی

معمولا یخچال ها دو نوع فن دارند که یکی خنک کننده است و دیگری برای به جریان انداختن هوا کاربرد دارد. فن کندانسور که با عنوان فن رادیاتور هم شناخته می شود، بیشتر در ساید بای ساید و مدل های جدید یخچال نصب شده و رادیاتور را خنک می کند. این قطعه معمولا خاک می گیرد و یا در اثر عدم روغن کاری به موقع، دچار ایراد می شود.

فن اواپراتور هم یکی دیگر از فن های یخچال است که موجب گردش هوای داخل اواپراتور در بین تمام پره ها می شود. وقتی این فن ها کار نمی کنند، قطعاتی مثل اواپراتور و کندانسور به درستی کار نمی کنند و نتیجه آن، صدای غیر عادی یخچال ال جی و سایر برندهاست.

تعمیر کمپرسور یخچال

تعمیر کمپرسور یخچال هم یکی از اقداماتی است که به رفع صدای یخچال کمک می کند. کمپرسور یخچال هایی که بیش از 10 سال از عمر کاری آنها گذشته، مستهلک شده و قدرت پایینی دارند. وقتی این قطعه از کار افتاده و یا درست کار نمی کند، موجب بروز صداهایی در یخچال می شود. تعمیر کمپرسور یخچال و در صورت نیاز تعویض این قطعه، ضمن برطرف کردن صدای غیرعادی یخچال، عملکرد این دستگاه را نیز به حالت عادی باز می گرداند.

تعمیر یخچال ال جی

تعمیرات یخچال ال جی یکی دیگر از تخصصی ترین سرویس های ارائه شده توسط کارشناسان بخش لوازم خانگی ال جی که توسط تیمی از زبده ترین کارشناسان و با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات این حوره انجام می پذیرد. رایج ترین اشکالات یخچال های ال جی نظیر داشتن صداهای غیرطبیعی، پاره شدن واشر درب یخچال فریزر ال جی، درست کار نکردن یخساز یخچال ال جی، مصرف کردن زیاد برق توسط یخچال ال جی، کار نکردن کمپرسور یخچال ال جی، صدای غیرعادی یخچال، یخ زدگی یخچال ال جی، نبود آب در مخزن یخچال ال جی و … توسط کارشناسان مرکز تعمیرات یخچال ال جی در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل ممکن مرتفع می گردند.

تعمیر لوازم خانگی ال جی

مرکز تعمیر لوازم خانگی ال جی با فراهم آوردن فضایی مجهز و پیشرفته در تلاش است تا تخصصی ترین خدمات مرتبط با بهسازی، ارتقاء، ترمیم، تعمیر و سرویس لوازم خانگی ال جی را به دارندگان این دستگاه ارائه نماید. این مرکز، در حال حاضر، تیمی از زبده ترین و خبره ترین کارشناسان و مهندسان را به همکاری فراخوانده است و پیشرفته ترین تجهیزات مورد نیاز را در اختیار آنان نهاده است و از این راهرو توانسته است تخصصی ترین خدمات مرتبط با تعمیر لوازم خانگی ال جی را به مراجعان خویش ارائه نماید.

4.5/5 (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید