جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

انواع پورت‌های تلویزیون و کاربرد آن‌ها

اگر از کاربران تلویزیون‌های هوشمند امروزی باشید، حتماً پورت های متعدد تعبیه شده در این تلویزیون ها را دیده‌اید. اگر دقت کرده باشید، در پشت و یا در لبه‌های کناری تلویزیون، پورت های رنگارنگ  فراوانی در اندازه های مختلف وجود دارند که معمولاً جز یکی دو مورد از آنها چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. هر روز هم که صنعت تلویزیون پیشرفته‌تر می شود، سازندگان تلویزیون، جهت ترغیب مشتریان خویش و تشدید احساس نیاز آنها، به تعداد این پورت ها می‌افزایند.

شما به عنوان کاربر یک تلویزیون با چند مورد از این پورت های تلویزیون و کاربرد آنها آشنایی دارید؟ احتمالاً شما نیز همچون اکثریت قریب به اتفاق کاربران، تنها از پورت HDMI استفاده می‌کنید و به دیگر پورت ها کاری ندارند. اگر چنین است، بد نیست بدانید که برخی از پورت های تلویزیون کاربری واقعا جالب و سودمندی دارند. از همین رو در این مقاله بر آن شده‌ایم تا به معرفی معمول‌ترین پورت های بکاررفته در تلویزیون و کاربرد هر یک از آنها بپردازیم. شایان ذکر است در صورت بروز هر گونه اشکال در پورت های تلویزیون مورد استفاده‌تان و یا سایر قطعات این دستگاه، می‌توانید تخصصی‌ترین سرویس‌های تعمیر و بهسازی را با حضور در نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی دریافت نمایید.

پورت های تلویزیون

معرفی پورت های تلویزیون

پورت USB:

کاربرد عمده این مورد از پورت های تلویزیون، بروزرسانی و رفع نواقص نرم افزاری است. از همین روست که در کنار غالب پورت های تلویزیون عبارت Service قابل مشاهده است. از این پورت می‌توان جهت اتصال هارد دیسک یا فلش درایوِ حاوی فایل های صوتی و تصویری به تلویزیون نیز استفاده کرد. در صورتی که تلویزیون فلش را شناسایی نمی کند می توانید از راهکارهای این مطلب برای رفع مشکل کمک بگیرید.

کاربرد دیگر پورت USB تلویزیون که البته در میان عموم کاربران چندان رایج نیست استفاده از آن به عنوان یک پورت شارژ است. با استفاده از این پورت می توانید دستگاه های مختلف، از قبیل تلفن همراه، تبلت و حتی دسته کنترل کنسول بازی تان را شارژ کنید. (نکته: تلویزیون ها توان کافی برای شارژ هر دستگاهی را از طریق این پورت ندارند).

پورت USB

پورت Optical Audio / Digital Audio / TOSLINK:

کاربران، کابل TOSLINK را معمولاً با نام کابل صوتی نوری یا optical audio می‌شناسند. همانگونه که می‌دانید این کابل اطلاعات را از طریق نور قرمز منتقل می کند. کابل TOSLINK برای انتقال صدای دیجیتال بی عیب و نقصی به کار می رود که دیگر مشکل افت کیفیت عادی کابل های معمولی آنالوگ را ندارد.

استفاده از این ورودی معمولا با استفاده از ورودی HDMI همراه است تا در کنار کیفیت تصویر HD، صدای دیجیتال بسیار واضحی را در اختیار کاربر قرار دهد. خروجی صدای دیجیتال تلویزیون هم می تواند صدای دیجیتال را برای رسیور مرکزی سینما خانگی تان ارسال کند تا میان اسپیکرهای موجود تقسیم شود.

کاربرد optical audio:

آندسته از کاربرانی که در پی یک صدای شفاف و واضح هستند می‌تواند این مورد از پورت های تلویزیون را استفاده کنند. تقریباً هیچ نویز و نوسان بیرونی همانند کابل معمولی، بر روی optical audio تاثیر نمی گذارد و صدای اضافی در آن تولید نمی‌شود. بنابراین اگر تلویزیون شما از این پورت پشتیبانی می‌کند برای پخش صدا از طریق سیستم سینمای خانگی، حتما از این پورت استفاده کنید. استفاده از کابل mini-TOSLINK به جای کابل صدای معمولی در برخی لپ تاپ ها، سبب انتقال صدا به سینمای خانگی یا تلویزیون به صورت دیجیتال می‌شود.

پورت کامپوزیت (Composite):

یکی دیگر از پورت های تلویزیون، پورت کامپوزیت است که کاربرد آن دریافت سیگنال صوتی استریو و سیگنال تصویر استاندارد SD است. این پورت یکی از اولین پورت های بکاررفته در تلویزیون است. با وجود اینکه انواع فراوانی از پورت های خروجی در دوربین های فیلمبرداری وجود دارد، اما تقریباً همه آنها برخوردار از یک خروجی کامپوزیت هستند.

برای استفاده از این پورت کافی است تا نگاهی به درون جعبه یا کیف دوربین فیلمبرداری یا عکاسی تان بندازید تا آداپتور ویدیوی آن را ببینید. این آداپتور یک کابل نسبتاً ساده است که یک سمت آن شبیه جک هدفون 3/5 میلیمتری بوده و به دوربین وصل می شود. انتهای دیگر کابل هم دو خروجی زرد و مشکی RCA برای اتصال به تلویزیون دارد.

پورت VGA و DVI:

مورد دیگر از پورت های تلویزیون که در این بخش به آن پرداخته می‌شود پورت VGA و DVI است که از آن برای اتصال منابع تصویری VGA یا DVI به تلویزیون استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که در غالب تلویزیون‌ها این دو پورت با PC علامت گذاری شده‌اند؛ دلیل این مسئله نیز آن است کاربرد این پورت بیشتر برقراری ارتباط میان کامپیوتر یا لپ تاپ با تلویزیون است.

معمولاً کابل استفاده شده برای این کار یک جک استریوی 3/5 میلیمتری نیز دارد تا علاوه بر تصویر، صدا را هم از طریق پورت 3/5 میلیمتری استریو به تلویزیون انتقال دهد. این پورت در واقع کمک می‌کند تا از تلویزیون به عنوان یک مانیتور عریض و گسترده کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده کنید. یک کابل DVI یا VGA می تواند کمک خوبی باشد در شرایطی که بخواهید ویدیوها و کلیپ های روی لپ تاپ تان را از طریق صفحه بزرگ تلویزیون هایی که ورودی USB ندارند، به صورت گروهی ببینید.

پورت VGA

پورت Component:

مورد دیگر از پورت های تلویزیون، پورت کامپوننت است که کاربری آن ارسال سیگنال های کیفیت بالای HD است. این کابل نیز همانند کامپوزیت از کابل های RCA استفاده می کند. اگر برای سرگرمی و بازی از کنسول نینتندو Wii استفاده می کنید، احتمالا حسابی از کیفیت استاندارد یا SD تصویر آن شاکی هستید.

برای بهبود تصویر شما یک گزینه پیش رو دارید؛ آن هم این است که به جای اتصال کنسول نینتندوی خود به پورت کامپوزیت، از کابل و پورت کامپوننت استفاده کنید و با این ترفند ساده شاهد کیفیت تصویر و میزان رنگ بازی های تان باشید.

پورت خروجی ویدیو یا Video Out:

این مورد از پورت های تلویزیون به صورت یک پورت کامپیوزیت است و برای ارسال محتوای تلویزیونی به ابزارهای دیگر برای ضبط و نگهداری یا انتقال کاربرد دارد. این پورت کمک می‌کند تا کاربر هر آنچه را که بخواهد، روی مانیتور تلویزیون مشاهده کند.

در صورتی که کارت ویدیو یا کپچر بر روی کامپیوترتان دارید، می توانید برنامه های مودر علاقه خود در تلویزیون را ضبط نمایید. بعلاوه می‌توانید با ارسال تصاویر تلویزیون به مانیتور کامپیوتر قدیمی تان در اتاق خواب یا هر جای دیگری از منزلتان هم به تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان بپردازید. برای ضبط فیلم در تلویزیون ال جی این مطلب را بخوانید.

پورت خروجی ویدیو یا Video Out

تعمیر خرابی پورت های تلویزیون ال جی

شما کاربران گرامی می توانید در صورت بروز خرابی در پورت های تلویزیون مورد استفاده‌تان، به یکی از مراکز مجاز و استاندارد در حوزه تعمیر تلویزیون مراجعه کرده و سرویس‌های تخصصی مورد نیازتان را دریافت نمایید. مرکز تخصصی تعمیر تلویزیون ال جی یکی از معدود مراکز استاندارد و مجاز در حوزه تعمیرات تلویزیون است که با حضور در آن می‌توان تخصصی‌ترین سرویس‌های تعمیر و بهسازی تلویزیون را دریافت کرد.

تعمیر خرابی پورت های تلویزیون، تعمیر خرابی مانیتور تلویزیون، تعمیر خرابی تصویر و صدای تلویزیون، تعمیر کنترل (ریموت تلویزیون) و…  برخی از سرویس‌های تخصصی ارائه شده در مرکز تعمیر تلویزیون ال جی است که توسط تیمی از خبره‌ترین کارشناسان و با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات تعمیر انجام می‌پذیرد.

نمایندگی تعمیرات ال جی

کاربران دستگاه‌های ال جی می‌توانند جهت دریافت تخصصی‌ترین سرویس‌های سخت افزاری و نرم افزاری به نمایندگی تعمیرات ال جی مراجعه نمایند. نمایندگی تعمیرات ال جی متشکل از پارتهای متعددی است که در هر یک از آنها سرویس‌های تخصصی مرتبط با تعمیر یک محصول به مراجعان ارائه می‌گردد. در ارتباط با دستگاه‌هایی که به دلیل ابعاد و وزن بالا، امکان جابجایی و تحویل آنها به تعمیرگاه وجود ندارد، می‌توان از سرویس در محل ال جی استفاده کرد.

در این سرویس کلیه تعمیرات مرتبط با دستگاه نظیر تعمیر یخچال ال جی، تعمیرات اسپلیت ال جی و مواردی از این دست- در محل ارائه می‌گردد. مهندسان ما در مرکز تعمیرات ال جی با بکارگیری جدیدترین ترفندها و متدهای تعمیر، قادر به رفع کلیه عیوب و اختلالات ایجاد شده در دستگاه های ال جی گشته‌اند. بکارگیری جدیدترین ترفندها در تعمیرات ال جی این امکان را فراهم آورده است تا محصول تعمیر شده در این مرکز کیفیت اولیه خویش را بازیابد و کاربر لذت کار با یک دستگاه نو و بی عیب و نقص را مجدداً تجربه نماید.

5/5 (1 امتیاز)