جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

دلیل روشن نشدن پکیج چیست؟

امروزه پکیج ها در بیشتر خانه ها اصلی ترین وسیله گرمایشی هستند و از آنها هم برای تامین آب گرم و هم برای گرمایش ساختمان استفاده می شود. با وجود راحتی استفاده از این دستگاه ها برای تامین آب گرم و گرمایش محیط، اما این دستگاه ها مشکلات مخصوص به خود را نیز دارند و در زمان استفاده گاهی کاربران را به دردسر می اندازند.

یکی از این مشکلات، روشن نشدن پکیج است. زمانی که پکیج روشن نمی شود قطعا آب گرم نیز تامین نشده و از همه بدتر در فصول سرد افراد با گرم نشدن خانه به مشکل بر می خورند. روشن نشدن پکیج می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با بررسی دلایل و حالات مختلف روشن نشدن این دستگاه ها، با نحوه رفع مشکل روشن نشدن پکیج ال جی و دیگر برندها بیشتر آشنا شویم.

دلایل روشن نشدن پکیج

راهکارهای رفع مشکل مشکل روشن نشدن پکیج

در پکیج قطعات متعددی وجود دارد که در ارتباط با هم موجب عملکرد دستگاه و تامین آب گرم در آن می شوند. مخزن آب، جریان برق و گاز، لوله های پکیج، پمپ، برد دستگاه و سایر قطعات هر یک می توانند در روشن نشدن پکیج دخیل باشند. بسته به دلیل روشن نشدن پکیج می توان از راه حل ها و ترفندهایی برای رفع مشکل به وجود آمده در این دستگاه ها استفاده کرد.

از سرویس های دوره ای، هواگیری پکیج و رسوب زدایی گرفته تا تعمیر و تعویض برخی از قطعات از جمله روش هایی هستند که برای رفع مشکل روشن نشدن یک پکیج کاربردی هستند. در ادامه بسته به دلیلی که به موجب آن پکیج روشن نمی شود، روش رفع مشکل را نیز بررسی می کنیم.

بررسی میزان آب موجود در مخزن

یکی از دلایل اصلی روشن نشدن پکیج، کمبود آب در مخزن این دستگاه است. برای روشن شدن پکیج، باید میزان آب در یک سطح حداقلی باشد. آب پکیج در دو قسمت ممکن است کم باشد، یکی در قسمت منبع آب دستگاه و دوم در قسمت شیر پرکن. در هریک از این قسمت ها اگر میزان آب دستگاه کم باشد، به دلیل کم شدن فشار آب پکیج روشن نمی شود. علاوه بر این گاهی اوقات در پکیج نشتی آب وجود دارد و از لوله ها یا برخی از قسمت ها آب نشت می کند و همین امر موجب کم شدن فشار آب می شود.

برای بررسی این که آیا دلیل این که پکیج روشن نمی شود افت فشار آب است یا خیر، باید عقربه های مربوط به فشار آب دستگاه را بررسی کرد. اگر این عقربه ها افت فشار آب را نشان دهند می توان گفت که دلیل بروز مشکل کم بودن آب است و برای رفع مشکل باید میزان کمبود آب دستگاه تامین شود. گاهی اوقات در صورت نشتی دادن نیز باید محل نشتی شناسایی و تعمیر شود.

رفع مشکل جریان برق پکیج

پکیج برای کار کردن به جریان برق نیز احتیاج دارد. اگر پکیج روشن نمی شود، این احتمال وجود دارد که جریان برق آن قطع شده باشد. اگر برق رفته باشد یا این که پریز و جریان برق ورودی به پکیج دچار مشکل شده باشد، قطعا دستگاه روشن نمی شود. گاهی نیز کلید برق دستگاه یا فیوزهای آن معیوب هستند و همین امر موجب اختلال در برق رسانی به پکیج می شود. در هر حال برای رفع مشکل روشن نشدن پکیج در صورت وجود مشکل برقی باید از یک کارشناس تعمیر پکیج کمک گرفت و جریان برق دستگاه را وصل کرد.

بررسی جریان گاز

بخش دیگر عملکرد یک پکیج به جریان گاز متکی است. اگر گاز کافی به این دستگاه نرسد، نتیجه آن روشن نشدن پکیج است. گاهی میزان گازی که به پکیج وارد می شود کمتر از حد مورد نیاز دستگاه برای روشن شدن است. البته ممکن است گاز به میزان کافی تامین شود اما به دلیل بسته بودن شیر ورودی گاز، پکیج با افت فشار گاز مواجه شود.

در صورتی که مشکل روشن شدن پکیج به گاز ارتباط داشته باشد، می توان آن را از طریق روشن شدن چراغ قرمز رنگ روی پکیج تشخیص داد. در این صورت باید ابتدا شیر ورودی گاز را چک کرده و از باز بودن آن مطمئن شوید. در ادامه نیز باید جریان گاز ورودی به پکیج را بررسی کرده و ببینید دلیل افت فشار گاز چیست. با رفع مشکل تامین گاز، مشکل روشن نشدن این دستگاه نیز برطرف می شود.

هواگیری لوله های مدار پکیج

روش دیگری که می توان از آن برای رفع مشکل پکیجی که روشن نمی شود استفاده کرد، هواگیری لوله های مدار پکیج است. در این حالت لوله های پکیج به جای این که با آب پر شوند با هوا پر می شوند و در لوله ها هوا جمع می شود. همین تجمع هوا در لوله های مدار پکیج، موجب روشن نشدن این دستگاه می شود.

البته در این حالت روشن نشدن پکیج به دلیل عملکرد محافظت کننده برد است؛ چراکه برد دستگاه در این حالت تشخیص می دهد که میزان آب درون لوله های مدار کم است و در نتیجه باید پکیج خاموش شود. معمولا بالا رفتن بیش از حد فشار دستگاه نشان دهنده این است که در لوله های آن هوا جمع شده است. برای رفع مشکل پکیجی که روشن نمی شود باید لوله های آن را هواگیری کرد.

رفع انسداد لوله ها و رادیاتورها

گاهی اوقات دلیل این که پکیج روشن نمی شود، انسداد لوله ها و رادیاتورهای پکیج است که نقش مدارهای گرمایشی را در پکیج ها ایفا می کنند. معمولا این مدارهای گرمایشی با یک سری املاح و سختی های آب مسدود می شوند. رسوبی که به واسطه این املاح و سختی های آب در لوله ها تجمع می یابد مانع از روشن شدن پکیج می شود. برای رفع مشکل دستگاه در این حالت باید با مراجعه به یک مرکز تعمیرات پکیج، از کارشناسان مجرب برای سرویس دستگاه و رفع انسداد مدارهای گرمایشی مسدود شده کمک گرفت.

تعمیر پمپ پکیج

پمپ یکی از اصلی ترین قطعات پکیج است که نقش تامین آب و فشار مورد نیاز دستگاه را بر عهده دارد. یکی از دلایل مهم روشن نشدن پکیج، خرابی پمپ است. در صورتی که پمپ از کار بیفتد، میزان پمپاژ آب به درون دستگاه نیز کم شده و در نتیجه افت فشار آب، دستگاه روشن نمی شود.

در نتیجه کم بودن میزان آب جریان یافته در مدارهای گرمایشی، برد این کم بودن آب را به عنوان یک عامل آسیب رسان به دستگاه تشخیص داده و پکیج را خاموش می کند. به این ترتیب برای رفع مشکل پکیجی که روشن نمی شود باید پمپ را عیب یابی کرد و در صورت نیاز آن را تعمیر یا حتی تعویض کرد.

تعمیر و تعویض الکترودهای تشخیص شعله در پکیج

الکترودها در بخش مشعل پکیج قرار دارند و شعله دستگاه را تشخیص می دهند. مشکلات مختلف الکترودها، می توانند موجب روشن نشدن پکیج شوند. گاهی اوقات این الکترودها تنها به تمیز شدن نیاز دارند. گاهی نیز میزان فاصله آنها با جرقه زن پکیج تنظیم نیست و به همین دلیل دستگاه روشن نمی شود و به این ترتیب برای رفع مشکل روشن نشدن پکیج باید فاصله بین آنها مجددا تنظیم شود.

تعمیر شمعک پکیج

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن پکیج، خرابی و عمل نکردن درست شمعک است. خرابی جرقه زن، اختلال و افت جریان گاز ورودی به پکیج می تواند موجب عمل نکردن شمعک شود. از طرفی گاهی نیز به صورت کلی خود شمعک خراب شده و کار نمی کند. برای رفع مشکل پکیجی که روشن نمی شود باید شمعک و مشکلات آن عیب یابی شده و تعمیرات مورد نیاز در این خصوص صورت بگیرد.

رفع مشکل بالا رفتن بیش از حد دمای پکیج

یک پکیج در شرایط نرمال در یک بازه دمایی مشخص کار می کند. این بازه دمایی برای محافظت از پکیج و حفظ ایمنی دستگاه ضرورت دارد. اگر دمای دستگاه بیش از حد نرمال بالا برود و موجب شود که پکیج جوش بیاورد، دستگاه برای جلوگیری از آسیب به سایر قطعات و خطرساز شدن پکیج خاموش می شود.

این خاموش شدن تا زمانی که مجددا دمای آن کم نشود ادامه می یابد. گاهی اوقات بالا رفتن دمای پکیج به دلیل تنظیم نبودن کلید دمای دستگاه یا رسوب گرفتن مبدل های پکیج است. در این شرایط با استفاده از روش هایی برای کاهش دمای بالای دستگاه، مشکل روشن نشدن پکیج را برطرف می کنند.

تعمیر برد پکیج

برد قطعه ای اصلی و مرکزی در پکیج است که ارتباط سایر قطعات و بخش ها با یک دیگر را تنظیم و مدیریت می کند. در نتیجه قطعا خرابی برد یا بروز مشکل در قطعات روی آن می تواند موجب روشن نشدن پکیج نیز شود. این قطعه میزان جریان و فشار آب و گاز را تشخیص می دهد و آنها را مدیریت می کند. برای رفع مشکل روشن شدن پکیج در صورت خرابی برد باید این قطعه عیب یابی، تعمیر و حتی در صورت لزوم تعویض شود. در مرکز سخت افزار ایران می توان خدمات تخصصی مورد نیاز برای تعمیرات برد پکیج را دریافت کرد.

امتیاز شما به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید