جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

خازن کولرگازی ال جی

خازن، یکی از قطعات موجود در کولرگازی ال جی و البته سایر کولرهای گازی است که خرابی آن، عملکرد این دستگاه را با مشکل مواجه ساخته و تعمیر کولرگازی را ضروری می‌سازد. از همین‌روست که کارشناسان توصیه می‌کنند سرویس‌های دوره‌ای کولرگازی و رفع اشکالات پیش آمده در آن جدی گرفته شده و در اسرع وقت انجام شوند. خازن کولر گازی ال جی یا  Capacitor در واقع محرک موتور است. این قطعه، متشکل از دو صفحه موازی است که روبروی یکدیگر قرار گرفته‌اند. 

بار الکتریکی که در خازن‌ها ذخیره می گردد جهت راه اندازی قسمت های مختلف کولر گازی مصرف می گردد. به طور کلی خازن‌های کولر گازی در سه بخش قرار می‌گیرند که عبارتند از: خازن کمپرسور کولر گازی، خازن فن داخلی کولر گازی، خازن فن بیرونی کولر گازی. توصیه می‌شود خرابی خازن‌های کولرگازی در اسرع وقت رفع گردد تا از بروز اشکال دوچندان در دستگاه جلوگیری شود. در بخش‌های آتی برخی از رایج ترین علل خرابی خازن کولر گازی و روش تعمیر و تعویض آنها شرح داده می‌شود.

خازن کولرگازی ال جی

علل خرابی خازن کولرگازی ال جی

اتمام عمر مفید خازن

تمام شدن عمر مفید خازن کولرگازی ال جی به دلایل متعددی روی می‌دهد که شایع‌ترین آن کار کردن خازن در محیط و دمای نامناسب است. محدوده دمایی که خازن برای کارکرد در آن محدوده طراحی شده است مشخص است و در صورتی که این محدوده رعایت نشود، طول عمر خازن کولرگازی ال جی کاهش می‌یابد. کولر گازی‌هایی که موتور آنها در محیط داغ کار می‌کند و یا در محیط‌های با تهویه کم مورد استفاده قرار می‌گیرد، طول عمر خازن‌شان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

جریان

خرابی موتور باعث اضافه بار خازن می‌شود. این مورد معمولا به ندرت رخ می‌دهد. در حالتی که موتور به صورت جزیی و یا کلی در سیم پیچ‌ها دچار آسیب شود. یا موتور متحمل اضافه بار گردد جریان افزایش یافته که این هم در جای خود بر عمر خازن کولرگازی ال جی تاثیر می‌گذارد.

ولتاژ ورودی به کولرگازی

این مورد به تنهایی می‌تواند تأثیر بسزایی در خرابی خازن کولرگازی ال جی داشته باشد. به طور کلی کاهش ولتاژ سبب افزایش شدت جریان (آمپر) می‌شود و طبیعتاً افزایش شدت جریان آمپر کولرگازی، سبب افزایش دما می‌شود. برای مثال اگر اجازه دهیم خازنی با مقدار نامی ۴۴۰ ولت در ۴۵۰ ولت کار کند ممکن است عمر خازن تا ۲۰% کاهش یابد. در ۴۶۰ ولت عمر خازن ۵۰% و در ۴۷۰ ولت ۷۵% طول عمر خازن کاهش می‌یابد. با کار کردن خازن در ولتاژی کمتر از ولتاژ نامی آن می‌توان طول عمر خازن را افزایش داد و از خرابی خازن کولرگازی ال جی جلوگیری کرد.

عمر(ساعت کارکرد)

عمر مفید خازن کولرگازی ال جی همچون سایر خازن بکاررفته در کولرهای دیگر، مشخص است. بنابراین اگر مدت زمان زیادی از خریداری و کارکرد دستگاه‌تان می‌گذرد، احتمالا خرابی خازن کولرگازی ال جی شما به دلیل اتمام عمر مفید آن باشد. زیرا تمامی خازن‌ها به مرور ظرفیت خازنی خود را از دست می‌دهند.

نکات مهم در تعویض خازن کولرگازی ال جی

در صورت خرابی خازن کولرگازی ال جی چاره‌ای جز تعویض و تعمیر آن نخواهد بود. قویاً توصیه می‌شود در صورتی که دانش و مهارت تعویض خازن کولرگازی ال جی را ندارید، انجام این کار را کارشناسان تعمیر کولرگازی بسپارید. در بخش زیر آموزش‌های ابتدایی مرتبط با تعمیر و تعویض خازن کولرگازی ال جی ارائه خواهد شد.

خازن کولرگازی معمولاً در کنار کمپرسور قرار می گیرد. در صورت اطمینان از خرابی خازن کولرگازی می‌توان با مراجعه به مشخصات درج شده بر روی خازن  و یا دفترچه راهنمای کولر گازی، خازنی دقیقاً مشابه خازن کولرگازی، خریداری کرده و آن را جایگزین کرد. پس از تهیه نمونه نو خازن، مراحل زیر دنبال شود:

  • برق کولر را قطع نمایید. از اورلود نکردن کولرگازی مطمئن گردید.
  • برای تعویض خازن و مراجعه به آموزش طریقه نصب خازن کولرگازی در نظر داشته باشید که علامت c به معنی com و مشترک بر روی خازن است و دو علامت s به معنی استارت و R به معنی رانینگ می باشند.
  • دو علامت MAIN و SUB را نیز می توانید بر روی خازن مشاهده کنید که به اصطلاح سیم پیچ اصلی همان MAIN یا به صورت اختصاری C-R است و سیم پیچ SUB یا به اختصار C-S به معنی سیم پیچ راه انداز است. (آشنایی با این علامت‌ها برای نصب سیم‌های خازن ضروری است).
  • برای اتصال سیم‌ها به خازن در مراحل نصب خازن کولر گازی توجه داشته باشید که c برای سیم مشترک استفاده می‌شود، FAN برای اتصال سیم فن و HPEM در برخی از خازن‌ها برای اتصال کمپرسور است. (نکته: در صورت مشاهده تفاوت، می‌بایست سیم سوم یا کمپرسور به این سری اتصال داده شود).

آموزش تعویض خازن کولرگازی ال جی

اگر چه تعویض خازن کولرگازی ال جی کار چندان پیچیده‌ای نیست لیکن قویاً توصیه می‌شود انجام آن توسط کارشناسان تعمیر کولرکازی انجام شود. در تعویض خازن کولرگازی ابتدا می‌بایست بست خازن قبلی، از بدنه با پیچ گوشتی باز گردد. (برای پیشگیری از اشتباه باید به ترتیب سیم‌های خازن قدیمی از جای خود خارج شده و به خازن جدید اتصال یابد). می‌بایست هر سیم دقیقا به ورودی مشابه وصل گردد. باید به این نکته توجه داشت که COM در ورودی و یا دو سیم دارد. 

از این رو باید دو سیم از خازن قبلی جدا وبه خازن جدید وصل شود. در ادامه، می‌بایست خازن قبلی کنار گذاشته شده و خازن جدید به محل خازن قبلی با بست اتصال داده شود. در ادامه برق وصل شده و کولر، روشن گردد. در صورتی که مشکل از خازن بوده باشد، با تعویض خازن کولرگازی، مشکل برطرف شده و کمپرسور راه اندازی می شود. (نکته مهم: جهت پیشگیری از خطر برق گرفتگی و یا مشکلات تعویض خازن بهتر است تست و تعمیر خازن کولر گازی توسط تعمیرکار انجام شود).

تعمیر کولرگازی ال جی

گارانتی خدمات در مرکز تعمیر کولرگازی ال جی سبب گشته تا این مرکز بدل به انتخاب نخست تمامی کاربرانی گردد که به هر دلیل نیاز به دریافت سرویس های مرتبط با این دستگاه گشته اند. سرویس های ارائه شده در مرکز تعمیر کولرگازی lg از جمله سرویس‌های مرتبط با تعمیر و تعویض خازن کولرگازی ال جی تا حصول نتیجه نهایی و بازیابی کیفیت نخستین دستگاه ادامه خواهد داشت. تعمیر کولرگازی ال جی در این مرکز محدود به مدل خاصی نیست و تمامی مدلهای کولرگازی ال جی اعم از ایستاده، پنجره‌ای، کولرگازی و … را شامل می گردد.

تعمیرات لوازم خانگی ال جی

مرکز تعمیر لوازم خانگی ال جی با فراهم آوردن فضایی مجهز و پیشرفته در تلاش است تا تخصصی ترین خدمات مرتبط با بهسازی، ارتقاء، ترمیم، تعمیر و سرویس لوازم خانگی ال جی را به دارندگان این دستگاه ارائه نماید. این مرکز، در حال حاضر، تیمی از زبده ترین و خبره ترین کارشناسان و مهندسان را به همکاری فراخوانده است و پیشرفته ترین تجهیزات مورد نیاز را در اختیار آنان نهاده است و از این راهرو توانسته است تخصصی ترین خدمات مرتبط با تعمیر لوازم خانگی ال جی را به مراجعان خویش ارائه نماید.

تعمیرات ال جی

تعمیرات ال جی در این مرکز به پشتوانه بهره مندی از حضور «کارشناسان متخصص» و «تجهیزات تخصصی» در بالاترین سطح کیفی انجام می پذیرد. مرکز تعمیرات ال جی با همکاری تیمی از مهندسان و کارشناسان این حوزه و با بهره‌ مندی از پیشرفته ترین ابزارآلات تعمیر، فضایی خلق نموده که در آن می‌توان غالب اختلالات نرم افزاری و سخت افزاری ایجاد شده در دستگاه های این برند را رفع و برطرف نمود. 

این مرکز به یُمن بهره‌مندی از تخصص، مهارت، تجربه، دانش و خلاقیت کارشناسان فنی خود توانسته است تا در حوزه فعالیتی خویش، به سطح مطلوبی از ارائه خدمات بپردازد و حتی‌الامکان در بهینه‌سازی، بهبود و ارتقاء کاربردهای تکنولوژی کشور کوشا باشد. واحدهای ارائه‌دهنده خدمات در نمایندگی تعمیرات ال جی در بخش زیر معرفی شده است.

نمایندگی ال جی

نمایندگی ال جی با توجه به گستردگی محصولات این کمپانی در سطح کشور تمامی تلاش خود را به کاربسته تا با همکاری جمعی از مهندسان مجرب و متعهد به ارائه بالاترین سطح کیفی خدمات در زمینه فروش و تعمیر محصولات ال جی بپردازد. تمامی خدمات ارائه شده در این مرکز با همکاری کارشناسانی صورت می‌گیرد که دارای تخصص فنی و نظری در حوزه فعالیت خویش می‌باشند. نمایندگی ال جی در بخش «فروش» به عرضه تمامی تولیدات این کمپانی و در بخش «خدمات پس از فروش» به ارائه تمامی خدمات تخصصی تعمیر و بازسازی محصولات ال جی می ‌پردازد.

اخبار، مقالات، محصولات و سوالات متداول در سایر بخش‌های وبسایت قابل پیگیری است.

امتیاز شما به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید